Fråga

Risker med Tamoxifen och annan hormonell behandling mot bröstcancer

Hej!
Risken för livmodercancer ökar med Tamoxifen men minskar av annan hormonell behandling. Men denna annan hormonell behandling ger stelhet, skador och inflammationer i senor och ligament. Det är ju viktigt att röra på sig och då ska man väl inte begränsa möjligheten till att röra sig genom någon medicin som gör kroppen stel och orörlig. LIVSKVALITÉ måste komma i första hand.
Man blir sur, tjock, trött och orörlig av Tamoxifenbehandling. Är det inte bättre att strunta i all medicinering och träna stenhårt i stället så att man kan återfå sin trivselvikt och bli glad och pigg igen? Detta är livskvalité som man inte kan uppnå med dessa mediciner. Finns det överhuvudtaget något vettigt alternativ till Tamoxifen som man även kan uppnå hög livskvalité på?

Svar

Hej!

Självklart ska man ha en så bra livskvalitet som möjligt. Det är individuellt hur mycket man påverkas av behandlingen och ofta går det att hitta en medelväg för att kunna klara sin efterbehandling och ändå ha en bra livskvalitet. Med Tamoxifen som efterbehandling minskar man risken att dö av sin bröstcancer med ca femtio procent. Ur den synvinkeln så har man mycket att vinna med att fortsätta sin behandling. En hjälp mot det dämpade humöret kan vara att prova antidepressiv behandling s.k. SSRI preparat i en låg dos för att få mer tillgång till sig själv. Detta och fysisk träning av något slag som man tycker om brukar kunna göra livet lite lättare. Man kan också prova att byta preparat förutsatt att det är lämpligt i ditt fall.

Tala med din läkare om förslagen.

Hoppas att detta är svar på dina frågor. Du är alltid välkommen att kontakta oss igen om du har fler funderingar eller behöver stöd. Det går även bra att ringa oss på telefon 08-123 138 00.

Vänliga hälsningar Cancerrådgivningen

I fokus

Vi ger oss inte

Professor Anna Martling berättar om vikten att forska inom cancer

Månadens forskningsprofil

”Nya rön banar väg för mer riktad behandling”